Zmizí předimenzované požadavky na parkovací stání?

6.12.2023 | Nový stavební zákon

Každý, kdo projektoval nebo povoloval stavbu určenou bydlení, ví, jak složité je vyhovět požadavkům na dostatečný počet parkovacích stání. Najít prostor pro jejich umístění nebo vymyslet vhodné technologické řešení pak zpravidla nebývá snadný úkol. V současné chvíli projednávaný návrh vyhlášky o požadavcích na výstavbu k novému stavebnímu zákonu by s tímto problémem mohl pozitivně zahýbat.

Dosavadní pravidla

Dle dosavadních pravidel platí pro stavby pro bydlení následující pravidla:

Jiným slovy pro činžovní domy jsou vyžadovány:

  • byty o jedné obytné místnosti – 0,5 stání;
  • byty do 100 m2 celkové plochy – 1 stání; a
  • byty nad 100 m2 celkové plochy – 2 stání.

Pro rodinné domy pak platí totožná kritéria, s tím, že neexistuje rodinný dům o jedné obytné místnosti.

Nová pravidla

Návrh vyhlášky k novému stavebnímu zákonu tyto pravidla zásadně mění a stanoví:

Nově tak budou parkovací stání určena lineárně dle velikosti bytu. Za každých 120 m2 podlahové plochy bytu bude vyžadováno 1 stání. Vzhledem k tomu, že se požadavky na parkovací stání k jednotlivým bytům daného záměru se nejprve sečtou, a teprve poté dojde k zaokrouhlení na celá čísla, znamená uvedená změna výrazné snížení požadovaných stání.

Názorně lze uvedené ilustrovat na grafu níže. Vycházíme z předpokladu, že byty o jedné obytné místnosti mají maximálně 45 m2.

Pokud bychom měli snížení požadavků na parkovací stání vyčíslit, představuje snížení o 30–50 %. Jak je obecně známé, náklady na vybudování a umístění parkovacích stání se podílí na růstu ceny za bytovou výstavbu. Návrh Ministerstva pro místní rozvoj, resp. ústupek odborné veřejnosti (původní návrh MMR počítal s 2 stáními pro byty nad 70 m2) proto vítáme a věříme, že povede k usnadnění povolení určitých záměrů a zmírnění tlaku na růst cen bytů.

Modifikace

Obecné požadavky na parkovací stání již dnes mohou být modifikovány územním plánem pro územní dané obce, resp. plánem regulačním. Nová vyhláška v tomto ohledu možnost modifikace ponechává a navíc otevírá prostor i deregulaci. Obce tak budou mít příležitost vhodně upravit individuální požadavky jednotlivých lokalit, a to i rozdílně pro dané plochy v rámci jedné obce. Uvedená změna reaguje na trend západních měst, kde dochází často k úplnému nebo částečnému rozvolnění této regulace.

Z právního pohledu bude zajímavé sledovat, jakou formou tyto změny budou muset být provedeny. Tedy zda bude možné využít územního plánu, či zda bude muset jít o územní plán s prvky regulačního plánu nebo regulační plán.

Jiné než obytné záměry

Ve vztahu k jiným než obytným stavbám pak MMR navrhuje pro výpočet základního počtu parkovacích stání použít různé účelové jednotky. Nově tedy nebude např. významné kolik metrů podlahové plochy škola má, ale kolik do ní dochází dětí nebo studentů. Tento návrh vychází z analýzy řady požadavků na parkovací stání různých evropských měst a domníváme se, že může přinést kýžené zmírnění požadavků na parkovací stání.

Projektování v přechodné době

Jak jsme rozebrali v článku k novému stavebnímu zákonu, do 1. 7. 2027 bude možné projektovat a žádat o povolení dle současných požadavků na výstavbu a prováděcích předpisů. Vzhledem k chystané změně doporučujeme včas zvážit výhodnost a aspekty projektování dle nových požadavků na výstavbu.

Michal Třešňák

Michal Třešňák

Autor článku

Již od vysoké školy mě baví stavební právo, a protože ho málokdo má rád, měl jsem od začátku v advokacii možnost podílet se na nejzajímavějších projektech. Díky tomu mám bohaté zkušenosti z oblasti povolování rozsáhlé dopravní infrastruktury (metro D, dálnice), developerských projektů (bytové komplexy, rodinné domy), ale také s individuálními záměry nebo sousedskými spory. Přispěl jsem také v rámci legislativního procesu s novelami stavebního zákona a aktuálně pomáhám klientům s problematikou nového stavebního zákona … Více o autorovi →

Nejnovější články